„Nevedeli sme, že ju sem plánujú umiestniť,“ hovorí riaditeľka múzea Valika Maďarová. „Prichádzajú k nám návštevníci a majitelia zbierok s drahými autami, nemôžeme ich nechať parkovať za budovou, kde stráž­ne kamery nemajú dosah a kde nie je dozor. Takéto veci sa musia konzultovať vopred. Sme z toho sklamaní. Myslím, že zo strany mesta do­šlo k neodbornému kroku.“

Múzeum moderného umenia Andyho Warhola pritom patrí do zriaďovateľskej pôsobnosti Prešovského samosprávneho kraja. Budovu, v ktorej sídli, sčasti vlastní mesto a jej muzeálnu časť dalo za korunu samosprávnemu kraju. Hlavnými iniciátormi vzniku múzea boli John Warhola, Michal Bycko a Michal Cihlář.

Kurátor múzea Michal Bycko je aj prezidentom Spoločnosti Andyho Warhola (SAW). Za umiestnením značky na parkovisko vníma gesto primátora Medzilaboriec Ladislava Demka, ktorým „pokračuje v jeho pomste,“ píše sa v reakcii SAW na nové značenie pred múzeom.

 

Po značke prišiel dodatok

Expozíciu Múzea moderného umenia Andyho Warhola tvorí 70 percent diel privátnych osôb a Bycko upozorňoval, že ak sa situácia nezmení, môžu stiahnuť svoje diela z expozície. V tom prípade by v múzeu zostalo len 31 štátnych diel. Zatiaľ žiaden z majiteľov Warholovho diela takto nereagoval, ale jeden už podľa Bycka upozornil na to, že „pri takýchto vzťahoch možno múzeu svoje diela neposkytne“.

Po pár dňoch sa objavil pri značke dodatok, že neplatí pre zamestnancov múzea ani pre telesne postihnutých.

 

On aj ja sme nepodstatní

Michal Bycko tvrdí, že odkedy nastúpil Ladislav Demko do funkcie primátora Medzilaboriec, situácia SAW sa komplikuje. Primátor podľa neho spoločne so synom navštívili viceprezidenta Nadácie Andyho Warhola pre vizuálne umenie v New Yorku Johna Warholu a snažili sa tam získať pre Demkovho syna licenciu na používanie značky diel Andyho Warhola na súkromné účely. Ale nezískali.

Odvtedy John Warhola takmer nekomunikuje so Spoločnosťou Andyho Warhola. Dodnes napríklad SAW nedostala podporu na vzdelávacie aktivity, ktoré im táto nadácia 17 rokov posielala. Neviem, čo bude. Cítim sa ponižujúco, už stokrát som Johnovi vysvetľoval, že s tou Demkovou akciu sme nič nemali spoločné,“ hovorí.

Bycko zdôrazňuje, že predo­všetkým mu ide o to, aby sa takto nelikvidovalo Warholovo múzeum. „S pánom primátorom Demkom nechcem vojnu, ja aj on sme nepodstatní. Chcem len, aby Múzeum moderného umenie Andyho Warhola mohlo v Medzilaborciach pokračovať. Sme pripravení hocikedy podať pomocnú ruku, ale nech aj on našu spoločnosť vníma ako suverénny subjekt.“

 

Hrdo a bez odpovede

Andym Warholom sa vždy radi pýšime. Vo filme Factory Girl, ktorý zobrazuje búrlivý vzťah umelca s mladým dievčaťom, nám však Andy opäť pripomenul, že on sa sa slovenskými (rusínskymi) koreňmi až tak nehrdil. Keď zoznámil svoju mamu s partnerkou, hanbil sa pri každom matkinom neamerickom geste a neanglickom slove.

Primátor Ladislav Demko je na Warhola, presnejšie na pôvod jeho matky tiež pyšný. „V kultúrnom živote Medzilaboriec je dominantným pojmom Andy Warhol a jeho umenie. Dovolím si tvrdiť, že jeho meno má zvuk nielen na Slovensku a v Európe, ale aj celosvetovo,” prezentuje svoj názor na stránke mesta Prešov.

Vyjadrenie primátora o aktuálnom dianí v múzeu sa nám nepodarilo získať. Po sekretárke nám odkázal, že najskôr nám odpovie budúci týždeň, lebo „ v stredu bol na výjazde v Košiciach a vo štvrtok tiež nebude mať čas“.

31. 7. 2008 0:00:01 | Jana Kadlecová
Tento článok bol uverejnený v tlačenom vydaní denníka SME.